beg berbulu pink dan baju pink


March 2019, Dewan Bersalin


Aku di labour room, sedang 'obeserve' para doktor pelatih dan jururawat menyambut kelahiran bayi-bayi comel yang lahir melihat dunia hari itu. Sesekali aku bantu juga dengan mengambil alatan keperluan, menenangkan pesakit, memegang lampu suluh, memasang alat CTG, mengira kontraksi dan sebagainya...

Dari tadi si ibu mengerang kesakitan, suami pula di-sebelah kirinya. Jadi aku tolong pegang kaki ibu, membantu memperbetul posisi dirinya.

 Sambil mata aku terlihat beg berbulu pink dan baju pink yang sudah tersedia di atas trolley tepi pesakit. COMEL sangat sangat!

Pasti milik si-kecil yang bakal lahir tak lama lagi. Selepas si-ibu mengerah tenaga, akhirnya kedengaran suara bayi comel itu. 

Ibu bayi: Misi, saya dapat anak apa ya?
Me: (Gulpp...oh, surprise gender la ni....tapi kenapa warna pink?)
Staff nurse: Kejap ye, mak tengok sendiri lepas tu bagitahu saya...(sambil tersenyum nak gelak)
Ibu: BOY?! Alaaaaaaaaaaaaaaaaa.....
Suami: Takpe, Allah bagi rezeki...boy nombor 3 la ni...
Ibu: Saya yakin je dia girl! Sebab dah ada 2 boy dekat rumah!
Ibu: Ish, takpe la awak! Rezeki ni...syukur...

Aku dekat situ, tak tahu nak gelak ke nak simpati dekat baby ni, nampaknya baby boy ni kena pakai baju pink la keluar hospital nanti, hehehehehhe....

Comments